Translate

2013. március 2., szombat

Kókuszos halleves, a kedvencem

Ez a leves életem legfinomabb hallavese. Laoszi és kambodzsai emberek autentikus receptjét egyszerüsítettem le. Az eredeti recept nekem túl sok ízt tartalmaz, de így, egyszerűen, fantasztikus. Abban van rizstészta sonka és hosszúbab is. Persze az is nagyon finom, na de ez!.... :-)
Gyorsan megvan, hihetetlenül eteti magát, nagyon könnyen elkészíthető és biztos vagyok benne, hogy vendégeknek felkínálva tuti befutó, még évek múlva is emlegetni fogják.


A lényeg, hogy ezt a levest mindig lepényhalból készítem, mert annak az íze szuper ehhez az aromavilághoz. Persze a laposhal is szóba jöhet, de többszörösébe kerül.



Apróra vágott, vagy reszelt gyömbért és kimagozott, kierezett chili paprikát kell olajon megpirítani egy-két perc alatt. Jót tesz egy kis pikánsság a levesnek, de nekem nem tetszik, ha nagyon csípős. Az 1-2 perc leteltével mehet bele egy újhagyma szárastól, apróra vágva. Ilyenkor belenyomok két evőkanál paradicsompürét és ugyanennyi jó minőségű vietnámi halszószt. Könyörgöm senki ne erőltesse a thai gyártmányt!  A centis kockára vágott halak is mehetnek hozzá.




Ahogy a hal kifehéredett fel lehet önteni kókuszkrémmel. Én két főre fél litert használok. Kissé durván hangozhat de soha nem higítom, mert akkor már nem tökéletes az élmény. Az utolsó egy percben dobok bele egy marék szójacsírát. Ha nem sikerül szerezni igazi 3-4 centis csírát, csak a hiperben kapható "túlnőttet", akkor inkább hagyjuk el, mer a rágós csíra nem finom a levesben. Véleményem szerint csíra nélkül sem alakulhat ki hiányérzet.

Tálaláskor pár levél vietnámi, vagy ha nincs hagyományos mentalevél is kell bele. Nekem most nem volt kedvem elmenni a vietnámiért, de a kertben már van sima menta. Igazából pár levelet össze is szoktam aprítani és úgy bele tenni. Az eredeti receptben sótlan aprított mogyorós is szórnak bele hadd ropogjon. Én is ezt tettem. Ez a leves őrületesen jó és szuper laktató.


Hozzávalók
lepényhal
gyömbér
chili
újhagyma
paradicsompüré
vietnami halszósz
kókuszkrém
szójacsíra
pörkölt mogyoró


Nincsenek megjegyzések: